Een derde fundamentele tekortkoming van het christadelfianisme volgens het Wachttorengenootschap betreft het aanvaarden van de verantwoordelijkheid voor het getuigen die Jezus Christus op zijn volgelingen legde. Volgens de Jehovah’s Getuigen zouden de Broeders in Christus of de Christadelphians zich helemaal niet kwijten aan de opdracht die Jezus Christus zijn volgelingen heeft gegeven. Zij schrijven in hun tijdschrift De Wachttoren over het broederschap:
Het erkent helemaal niet de verplichting om „dit goede nieuws van het koninkrijk te prediken.aan alle natiën ”en om“ discipelen te maken van mensen uit alle natiën ”, zoals vermeld in Mattheüs 24:14; 28:19, 20. Het stelt eerder dat het zijn taak is “het ware evangelie bekend te maken aan de mensen van de zogenaamde christenheid die zijn afgedwaald van de eenvoud van de waarheid die door Christus en zijn apostelen wordt gepredikt”. – U.S. Census Report 1941.
Vreemd genoeg op te merken dat de Jehovah’s Getuigen niet inziet dat wat wij stellen dat het onze taak is
“het ware evangelie bekend te maken”
Dat Evangelie of Goede Nieuws als een Blijde Boodschap kenbaar maken is juist een van onze kernbezigheden in ons dagelijks leven. Naast onze dagelijkse job om voor het inkomen te zorgen nemen de broeders en zusters de tijd om de bijbel te studeren en om aan anderen de Woorden van God kenbaar te maken. Wij zijn er echter van overtuigd dat eenieder zelf kan bepalen hoeveel tijd hij in dat Woord van God wenst te besteden en in welke mate hij of zij in de prediking werkzaam wil zijn. Zo leggen wij nooit een werkrooster ter prediking op of houden wij geen gegevens bij van hoeveel een lid aan getuigenis zou besteed hebben. Naar ons weten doet het Wachttorengenootschap dat wel en moeten de gelovigen van die gemeenschap voldoen aan een bepaald uren prediking of hebben ze een minimum vastgestelde uren voor verkondiging.
Broeders in Christus nemen de predikingsopdracht gegeven door de Nazareense leermeester zeer ernstig, maar zien daar in, niet enkel de Woorden van God maar ook de woorden van Jezus kenbaar te maken. De Getuigen mogen dat laatste misschien niet belangrijk vinden maar uit ons begrip van de Bijbel vinden wij dat dit wel tot een van de opdrachten behoort van een volgeling van Christus.
Vreemd dat het Wachttorengenootschap het moeilijk heeft met onze gedachte dat wij diegenen die van de christenheid zijn afgedwaald, van de eenvoud van de waarheid die door Christus en zijn apostelen werd gepredikt, terug naar het juisteof rechte pad zouden moeten brengen. Zij die nu slechts naam-christenen zijn vinden wij, zouden door de ware christenen terug op de Bijbelse Waarheid moeten gewezen worden.
Als men ziet hoeveel gelovigen van onze gemeenschap onbetaalde missioneringsopdrachten uitvoeren, folders gaan uitdelen, teksten voor websites en tijdschriften schrijven kan men moeilijk beweren dat de Broeders in Christus hun predikingsopdracht zouden verwaarlozen of zelfs niet zouden uitvoeren, zoals de Jehovah’s getuigen valselijk beweren.
Onbegrijpelijk dan ook dat het Wachttorengenootschap laat optekenen:
Hoe kan deze sekte van God zijn en toch zo ver tekortschieten om deze uiterst belangrijke opdracht te vervullen?
Merk hier ook op dat ze ons als sekte bestempelen. Iets waaraan wij helemaal niet voldoen. Hetgeen zij daarna zeggen slaat helemaal op niets of zou betekenen dat zij ons predikingswerk niet als een getuigenis voor god willen aanschouwen. Zij willen dus helemaal niet inzien dat er buiten hen maar ook buiten ons nog heel wat andere getuigen voor Jehovah zijn. Toch schrijven zij:
Zal God praktisch de hele wereld zonder een getuige van zijn waarheid laten, vooral in deze laatste dagen? Hoe kon dan de voorzegde „grote schare” aanbidders van God uit alle natiën worden verzameld? – Openb. 7: 9.
De Broeders in Christus zijn getuigen voor Jehovah, die zo veel mogelijk in het werk stellen dat mensen meer te weten komen over God en gebod. Maar zij getuigen ook over komende dagen. Er zijn zelfs verscheidene Christadelphian groepen die zich volledig toeleggen op de verkondiging van de Laatste Dagen. Met man en macht, ook al zijn wij een zeer kleine groep in het kerklandschap blijven wij volhouden en ons predikingswerk voortzetten, al is er zeer veel tegenkanting, niet enkel van de trinitarische groep, maar ook zoals men kan merken van een niet-trinitarische groep die meer broederliefde voor ons zou kunnen of moeten opbrengen als mede onderdeel van het Lichaam van Christus, waar zij volgens ons met ons en met anderen, ook toe behoren.
+
Vindt hier ook
Voor voormalige Jehovah’s Getuigen
Voorgaande
Op de vlucht geslagenen weer terug brengen
Vluchters van bepaalde groepen
Angst van reguliere kerken #1 Aanvoerders van nieuw gezond zaad
Angst van reguliere kerken #2 Naar de slag na 1975
Wat wij te horen krijgen van Jehovah’s Getuigen
Verklaringen van het Wachttorengenootschap
Het Wachttorengenootschap over Christadelphians #1 Over namen en groepen
Het Wachttorengenootschap over Christadelphians #2 Over liefde
++
Aanvullende lectuur
- Gods vergeten Woord 17 Geleid door de Geest 2 De gift en de gaven
- Gods vergeten Woord 19 Het Lichaam van Christus 2 Gezamenlijkheid
- Gods vergeten Woord 24 Getuigen 2 Jezus’ rede op de Olijfberg
- Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën
- Opdracht voor Christen
- Opdracht tot getuigenis
- Missionaire hermeneutiek 5/5
- Verscheidene Verbondakkoorden 8 Onze plaats bij de voorgestelde Verbonden
- Echte boodschap van redding niet ver te zoeken
- De gave van vreugde
- Gospel of Evangelie – het Goede Nieuws
- Studiedag over de Vreugdebode van het Evangelie
- De verjaardag van de King James Bijbel als aanleiding voor prediking
- 14 Nisan, de avond om Christus Zijn predikingswerk te herinneren
- Predikings werk met goede moed steeds kunnen verwezenlijken
- Roeping een dynamisch begrip en blijvende bron van kracht
- Vergeten predikers van het Goede Nieuws
- Evangelisatie en open karakter
- Gezelschap in de kerkgemeenschap
- Enkele nieuwe websites om mensen tot God te brengen
- Openluchtprediking
- Stadsprediker in de Nederlanden
- Predikingswerk in Nederland
- Bijbellezend beeld op Trafalgar Square
- Preek middel tot overbrenging christelijke boodschap
- Aankondigingsweek in Nederland
- Evangelisatiewerk blijvende opdracht
- Mogelijkheid de Bijbel zelf ter hand te nemen
- Karakter omgezet door de invloed van onze omgang
- Op zoek naar spiritualiteit 8 Eigen spiritualiteit
- Ademen om les te geven
- Beoordeel elke prediker naar zijn prediking van het evangelie van uw redding
- Wie zijn de Broeders in Christus?
- Broeders in Christus of Christadelphians – Wie zijn ze
- Hoeft men Jood te zijn of niet om waardige volgeling van Jezus Christus te zijn 4 Trinitariërs en Niet-trinitariërs
- Communicatie noodzakelijk voor groei in Ecclesia
- De Ekklesia #5 Gods getuigen
- Geketend zijn door de liefde voor een ander
- Het eerste op de lijst van de zorgen van de heilige
- Christen mensen met ons geloof
- Mijn geloof
- Reddingsplan
- Zoenoffer
- Lijden bedekt door Jezus’ Zoenoffer
- Verzoening en Broederschap 1 Getrouwheid en vergoeding
- Verzoening en Broederschap 2 Uit de eigen cocon stappen
- Verzoening en Broederschap 4 Deelgenoten in Christus
- Wie, wat en hoe Christadelphians
- Broeders en Zusters in Christus door de eeuwen heen. #4 Volgelingen van Jezus
- Organisatie der Broeders in Christus
- Congregatie
- Verzoening en Broederschap 8 Samenkomende deelgenoten
- Een terugblik op Christadelphianisme en de Broeders in Christus in België
- Christadelphians wereldwijd
- Opkomend voor Christus #4 Wereldwijde prediking
- Overdenking: De ware Christus: een mens als wij en toch volmaakt
- Tijden van verandering prachtige kansen voor Kerk
- Meerderheid protestantse kerken zit op zwart zaad
- Conservatieve rolpatronen en huishoudtaken
- Gedachte voor 4 januari 2018
- De Kerk waar de mens der wetteloosheid zich nestelt
- Nederlandse kerken willen te veel risico nemen
- De nacht is ver gevorderd 18 Studie 3 Lessen uit het verleden 7 Conclusie
+++
Verder verwant
- (On)aangepaste prediking. De preken van John en Charles Wesley in de universiteitskerk van Oxford
- (On)aangepaste prediking. Nogmaals iets over John Wesley
- Milton J. Coalter & Virgil Cruz (Eds.) – How Shall We Witness? (1995) Jezus wordt gezien in de synoptici als Verkondiger van het Goede Nieuws: dat ging in preek en onderwijs over het Koninkrijk, en dat belichaamd werd in Hem zelf en was op een bijzondere manier gericht op de armen. In de apostolische verkondiging wordt een enkele keer de boodschap van Jezus herhaald, maar vaker wordt het ingevuld met de komst van Jezus als goed nieuws. De uitwerking in de prediking verschilt behoorlijk: Nu gaat het erom dat de tijd van vervulling is aangebroken, door het lijden, sterven en opstaan en troonsbestijging van Jezus, dat hij nu door de Heilige Geest nu in de kerk tegenwoordig is, dat de volledige vervulling snel zo komen in de terugkeer van Jezus, en een oproep tot bekering, en de gave van vergeving en de Heilige Geest. Het Evangelie van Jezus werd het Evangelie over Jezus.
- Darrell L. Guder – The Continuing Conversion of the Church (2000) Guder stelt dat theologie van evangelisatie geworteld moet zijn in een Bijbelse theologie van missie, en gevormd door het evangelie dat ze wil verkondigen. Het goede nieuws van Gods openbaring met de climax in Jezus Christus incarnatie, verkondiging over het Koninkrijk, kruis en opstanding vormt het hart van de christelijke zending. De kerk is geroepen en gevormd om in heel de wereld getuige te zijn van dit goede nieuws dat in Christus de redding van de schepping, het hart van de Missio Dei, is aangebroken. Getuigen omvat volgens Guder de belangrijkste termen in het NT waarmee de roeping van de kerk wordt aangeduid: gemeenschap, verkondiging en dienstbaarheid. De kerk als getuige is net als Jezus zelf de boodschap als de brenger van de boodschap.
- Aanbod van Genade
14 reacties