Wie zijn de Broeders in Christus?

Bij “Broeders” moet u niet denken dat er geen vrouwen in het spel zouden zijn. Het is gewoon de omzetting van het Hebreeuws waar geen onderscheid werd gemaakt in de eerste eeuw betreft mannelijke en vrouwelijke leden in de gemeenschap.

De volgelingen van Jezus aanzagen zich allen als kinderen van God en als broeders en zusters van de zoon van God.

Wanneer de apostelen van Jezus naar hun volgers schreven of een dienst leiden hadden ze het over “broeders”. In de eerste eeuwen waren het vooral mannen die de leiding namen maar er waren ook enkele sterke vrouwen bij die het mogelijk maakten dat het geloof in Jezus Christus zich kon uitbreiden in alle lagen van de bevolking.

Ook vandaag verwezenlijken meerdere mannen en vrouwen dezelfde taken als in de eerste eeuw en worden er nog steeds erediensten verricht volgens die oude gebruiken. Daarbij worden lofprijzingen, vreugdevolle en bezinningsliederen gezongen en grotendeels aandacht geschonken aan het Woord van God, waarbij in de dienst die lezingen ook nog verder worden toegelicht met een uiteenzetting of exhoratatie.

Als volgelingen van de Nazareense leermeester Jeshua, die beter bekend is als Jezus Christus, houden de Broeders in Christus zich aan de aanbidding van dezelfde God die Jezus aanbad, namelijk Jehovah, God de Vader. Zij doen niet mee aan aanbiddingen van andere goden of heiligen en onthouden zich van heidense gebruiken en riten. Zij proberen zo goed als mogelijk de regels die in de Bijbel of Heilige Schrift worden voorgelegd, op te volgen. Dat onfeilbare Woord van God is voor de Broeders de leidraad voor hun leven.

Al van oudsher waren er steeds getrouwe volgelingen van Jezus die zich strikt aan zijn leer hielden. Maar pas in de 19de eeuw kwam de naam Christadelphians op het voortoneel, toen de Engelse Dr. Thomas een naam moest opgeven voor zijn volgelingen en gelovigen die vonden dat men niet ten strijde mocht trekken of de wapens mocht opnemen tegen andere mensen. Gedurende het 4de kwartaal van de 19de eeuw ontwikkelde de vereniging zich hoofdzakelijk in de Verenigde Staten van Amerika. Bij aanvang van de 20ste eeuw vond de geloofsstroming in de Enige Ware God verder opmars in Europa.

In Groot-Britannië is er een sterke aanwezigheid en vindt men op vele plaatsen Christadelphian Halls, maar op het vaste land van Europa is dat wel beperkter. Vooral in België zijn wij slechts met een zeer klein groep van getrouwe gelovigen. Dit mag echter niemand weerhouden om zich bij deze kleine gemeenschap aan te sluiten.

Als broeders van Christus wensen wij diezelfde open liefde van Christus met anderen te delen en het Goede Nieuws te verkondigen van het komende Koninkrijk van God.

 

4 reacties

    1. Bedankt om te reageren. Wij hebben de link die onder ontact@Broeders in Christus getest en die blijkt wel te werken. Maar indien mensen het geschrevene kopieerden om te mailen zouden zij niet op ons echte e-mailadres komen. Misschien kan u het nog eens proberen om er op te klikken, om te zien of het nu wel lukt.
      Wij zijn benieuwd wat het probleem verder kan zijn met een link die wij zouden geplaatst hebben naar een van uw blogartikelen. Graag weten wij dan ook over welke link in welk artikel van ons dat mag zijn (en op welke website).

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s