In welke taal God aanbidden

gebed, bidden, prayer, praying
Photo by Mikhail Nilov on Pexels.com
Data Mohammed de openbaringen van de engel Djibriel zou ontvangen hebben in het Arabisch verklaard waarom hij die taal verkoos om tot God te spreken. Illustratie uit de Jami’ al-tawarikh van de Perzische historicus Rashid al-Din.

In de Islam stelt men dat Allah De Sublieme, of God Al-Aliyy, de Allerhoogste, aanbeden moet worden in het Arabisch. Vanwaar zij die gedachte halen, kan men best aan hen vragen. De profeet Mohammed heeft dat zo naar voor gebracht, volgens ons omdat waar hij vertoefde de handelstaal het Arabisch was. Dat hij de woorden verkreeg in het Arabisch kan ook gelegen zijn in het feit dat hij die taal sprak.

Voor ons staat vast dat God Zichzelf een Volk verkoos onder de Hebreeuws sprekenden. Op hun beurt spraken zij hun God aan in hun eigen taal.

De 12 stammen van Israël deinden uit en nakomelingen kwamen op meerdere plaatsen te wonen waar andere streektalen ontstonden en ook gebruikt werden om hun God te loven en eren.

Uit de stam van David kwam een groep mensen die zich ten volle op de ware verering van God wensten te leggen. Zo werd in die joodse religieuze stroming die actief was tussen ± 150 v.GT. en 70 n.GT., toen de Romeinen de Joodse Opstand neersloegen, een man geboren in de stad van David. Die ‘mensenzoon‘ ging op latere leeftijd in zijn streek Gods Woord verkondigen. We kunnen indenken dat hij dat zowel in zijn eigen moedertaal (het Aramees) deed als in de gebruikelijke omgangstaal, het Hebreeuws of Lesjon HaKodesj (לשון הקודש, ‘de heilige taal’). In de tempel gebruikte Jezus wel het Hebreeuws en predikte en bad hij ook in het Hebreeuws als de voorziene en veel gebruikte Lesjon HaKodesj of ‘heilige taal’.

File:Der Babelthurm Merz nach Wilhelm von Kaulbach.jpg
Het uiteendrijven van de hoogmoedige mensen bij de bouw van de Toren van Babel – Kupferstich Merz nach Wilhelm von Kaulbach ‘Der Babelthurm’

Volgens ons lag het niet in de bedoeling dat iedereen over geheel de aarde die Lesjon HaKodesj of ‘heilige taal’ zou moeten gebruiken. Doorheen de eeuwen hebben de landstreken zich uit elkaar verplaatst en zijn er wateren tussen gekomen. Door hun verwijderingen hebben de volkeren zich daar op hun eigen, verder ontwikkeld, en zijn er meerdere talen ontstaan. Vergeet ook niet hoe God zelf verwarring onder de mensen heeft gestuurd door hen verschillende talen te laten spreken (zie de Toren van Babel).

Het woord vocabulaire in Franse Gebarentaal

Indien God de mensen verschillende talen liet spreken maar er toch nog op stond dat zij Hem zouden erkennen als Enige Ware God en aldus zouden eren, lofprijzen en bezingen, moeten zij dat hebben kunnen doen in hun eigen verworven taal. Daarom geloven wij dat iedereen in zijn eigen taal God kan aanspreken, al was het in doofstommen of doventaal of gebarentaal. Er zijn sommige van onze leden die ook Esperanto gebruiken om met elkaar te communiceren en hun Bijbels in Esperanto gebruiken alsook in die kunstmatig gecreëerde internationale taal bidden.

Logo van de Volapükbeweging (2e fase)De Duitse rooms-katholiek priester, dichter en filantroop, Johann Martin Schleyer die als pastoor werkzaam was in Krumbach bij Messkirch, beweerde dat God hem in een droom had benaderd en voor had gesteld een taal te maken. In 1879 maakte hij zijn kunsttaal kenbaar en kon het als Volapük een ongekende populariteit genieten. In die periode kon het meer dan honderdduizend gebruikers over de hele wereld aantrekken.  Maar toen in 1887 het Esperanto ten tonele verscheen viel het succes van het Volapük ten einde. Tegenwoordig wordt de taal nog slechts door hoogstens enkele tientallen liefhebbers gesproken. Toch is het Volapük op het Esperanto na de meeste succesvolle internationale hulptaal uit de geschiedenis geweest.

Of het nu in een kunsttaal of in een of andere vreemde taal is dat men God wil toespreken, geloven wij dat God altijd bereid is de gebeden van eenieder te aanhoren, indien die persoon werkelijk God wil benaderen.

Iedereen die Gods Naam aanroept is welkom bij God.

“26 Dan eet ge volop, en voelt u verzadigd, Looft ge de Naam van Jehovah, uw God, Omdat Hij wonderen voor u deed; En nooit meer wordt mijn volk te schande.
27 Dan weet ge, dat Ik te midden van Israël vertoef, Dat Ik, Jehovah, uw God ben, geen ander!

28  (3-1) Daarna stort Ik mijn Geest uit over alle vlees: Uw zonen en dochters zullen profeteren, Uw grijsaards zullen dromen ontvangen, Uw jonge mannen visioenen schouwen; 29 (3-2) Zelfs over slaven en slavinnen Stort Ik mijn Geest uit in die dagen! 30 (3-3) Ik zal wonderen doen aan de hemel en op aarde: Bloed en vuur, en walm van rook; 31 (3-4) De zon zal in duisternis verkeren, De maan in bloed; Voordat de Dag van Jehovah komt, Groot en schrikwekkend! 32 (3-5) Dan zullen allen worden behouden, Die de Naam van Jehovah aanroepen. Want op de berg Sion zal men een toevlucht vinden, in Jeruzalem redding. Het zal gebeuren zoals ik, Jehovah de Heer, heb gezegd.’ Ieder die Jehovah zal roepen zal gered worden.” (Joe 2:26-32)

“En roep Mij aan in tijden van nood: Dan zal Ik u redden, en gij zult Mij eren.” (Ps 50:15)

“(55-17) Maar ìk roep tot God, En Jehovah komt mij te hulp.” (Ps 55:16)

“11 De Schrift immers zegt:

“Al wie in Hem gelooft, zal niet beschaamd komen te staan.”

12  Neen, er bestaat geen onderscheid tussen Jood en Griek; Hij toch is dezelfde Heer voor allen; rijk voor allen, die Hem aanroepen;

13 “Al wie immers de naam van de Heer zal aanroepen, zal worden gered.”” (Ro 10:11-13)

“Dan zal iedereen worden gered, Die de naam van God aanroept!” (Hnd 2:21)

Nergens in de Geschriften kan men een beperking van een taal vinden. Wel staat er duidelijk dat het zij zullen zijn die de Naam van God zullen aanroepen in alle eerlijkheid, die gered zullen worden. Ons inzien is daarom die kennis en vertrouwen in Die Naam van God zo belangrijk. Daarom mogen wij niet vergeten wat de Naam van God is en waarom Hij zo belangrijk is:

“Als de almachtige God ben Ik aan Abraham, Isaäk en Jakob verschenen; maar mijn naam Jehovah heb ik hun niet bekend gemaakt.” (Ex 6:3)

“Maar Ik laat u in leven, om u mijn almacht te tonen, en mijn Naam te verkonden over de hele aarde.” (Ex 9:16)

“Jesus antwoordde hem: Er staat geschreven: “Ge zult Jehovah, de Heer uw God aanbidden, en Hem alleen dienen”.” (Lu 4:8)

“Op die dag zult ge zeggen: Brengt Jehovah dank, roept Hem aan, Maakt aan de volken zijn daden bekend, En verkondigt zijn verheven Naam!” (Jes 12:4)

+

Voorgaande

  1. Geen vrees om vol vertrouwen tot God te bidden
  2. Bidden naar Gods Wil
  3. Vreugdeliederen voor Jehovah Wiens glorie de hele aarde zal vervullen

++

Aanvullend

  1. Aanbidden, Aanbidding, Eredienst en Gebed
  2. Bijbelgezegden over God
  3. Aanbid enkel de Schepper van alles
  4. Aanroepen van Gods Naam
  5. Vertrouwen, Geloof, Roepen en Toeschrijving aan Jehovah #2 Aanroepen van de Naam van God
  6. Vertrouwen, Geloof, Roepen en Toeschrijving aan Jehovah #5 Gebed #3 Aanroepers van God
  7. Vertrouwen, Geloof, Roepen en Toeschrijving aan Jehovah #13 Gebed #11 Naam om apart geplaatst te worden
  8. Vertrouwen, Geloof, Roepen en Toeschrijving aan Jehovah #14 Gebed #12 De andere naam
  9. God aanbidden als het gevoel er niet is

Door belgischebroedersinchristus

Genootschap van de Broeders en Zusters in Christus, of Christadelphians, in België.

2 reacties

  1. Zoals er ergens bij de profeten staat: God doorgrondt hart en nieren. Hij kent ons gaan en staan, ons doen en laten, onze gedachten en gevoelens, onze noden en gebreken… Soms vraag ik mij dan wel eens af of het gebed niet eerder onze bewustwording dient dan wel onze communicatie met God. Hij weet toch al alles, niet?!

    Like

    1. Gebed is eveneens een middel tot het bewust maken van onszelf. Het geeft ons de gelegenheid om met ons innerlijke geconfronteerd te worden. Bij een ernstig gebed hoort dan ook een ‘blootlegging’ van zichzelf.

      God, zoals je aangeeft, weet alles, maar Hij verlangt van Zijn Schepselen dat zij zich bewust zijn van zichzelf en helemaal komen te leven zoals het past volgens de Wensen van God. Een moeilijkheid voor de mens daarbij is de nederigheid of zichzelf als mindere te willen aanschouwen. Het erkennen van onze plaats in het grote geheel is niet altijd makkelijk om dragen voor de mens. Daar lag trouwens het eerste verkeerd gaan van de mens. Namelijk dacht de eerste mens dat God hem iets te kort deed en hem dingen achter hield. De eerste mens wou de gelijke van God worden en even veel kennis hebben, in plaats van te erkennen dat Gods Wijsheid elke kennis van een mens te boven gaat.

      Gebed vraagt dan ook innerlijke reflectie en het juist plaatsen van het ‘ik’ in het grote geheel.

      Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag