Even kijken naar de geloofspunten die Christadelphians zo bijzonder maken

Als men in de geschiedenis van de christelijke kerken kijkt en naar de aangeboden leerstellingen moet er iets opvallen dat de Christadelphians duidelijk doet onderscheiden van de meerderheid van de reguliere kerken.

In weze staan ze eigenlijk niet alleen. Want als men goed rondkijkt in het Christendom vindt men nog meerdere kerken die tot de Christenheid behoren en vervolgens gelijke of gelijkaardige leerstellingen hebben als vele andere Bijbelstudenten of Bijbelonderzoekers en als de Christadelphians of Broeders in Christus.

Toch mag gezegd worden dat de Broeders in Christus een buitenbeentje zijn in de christelijke gemeenschap, doordat ze niet dadelijk herkenbaar zijn en niet echt bepaald gekend zijn bij de meerderheid van de bevolking. Ook hebben ze niet echt opvallende gebouwen waarbij mensen zouden weten

Ah daar is een kerk van de Christadelphians!”

Zij hebben niet bepaald opvallende gebouwen waarin zij hun erediensten houden. Deze kunnen namelijk overal gehouden worden, in open lucht zo wel als in openbare lokalen of private woningen. De Broeders in Christus hebben niet echt een typisch gebouw of eigen architectuur voor hun kerkgemeenschap.

In de tweede reeks die wij nu zullen gaan presenteren gaan wij dan even kijken naar wat de Christadelphians zo bijzonder maakt in dat kerkelijk landschap.

In de vorige post hebt u al kunnen lezen dat zij eigenlijk een voortzetting zijn van de eerste eeuwse christenen, die de leer van de Nazareense Joodse rebbe Jeshua volgen, en dat zij in tegenstelling tot vele andere christelijke groepen hun leerstellingen nooit aan anderen hebben opgedrongen.

Het ligt helemaal niet in onze aard om te denken dat wij de enige weg naar God en Zijn Koninkrijk zijn. Wij beseffen dat voor elke mens de weg naar God en Zijn Koninkrijk anders kan verlopen; en daar hebben wij alle begrip en respect voor.

Voor ons staat het vast dat ieder individu, zelf zal moeten kiezen welke weg uit te gaan en dat men maar pas een degelijke keuze zal kunnen maken als er voldoende kennis van het Woord van God opgedaan is. Wij zijn er van overtuigd dat men niet tot De Waarheid kan komen als men geen moeite heeft genomen om het Boek der boeken, de Heilige Schrift of Bijbel, door te nemen.

Eens dat men is over gegaan tot het aansluiten bij de Christadelphians of Broeders in Christus blijft de dagelijkse lezing van de Heilige Schrift belangrijk. Het is niet een “nu eens en dan” gebeurtenis maar een continu doorgaande verdieping in de Bijbel waarop wij ons leven schoeien en waarop wij hopen dat zij die zich bij ons aansluiten dat ook zouden doen.

Voor ons is het ook bijzonder dat wij leven met een bijzondere hoop, waarbij wij geloven dat het onze Heiland is die als enige echt een structurele verandering door kan voeren en zal uitvoeren! Terwijl de meerderheid van de kerken in het kerklandschap zegt dat het door hen en met hen alleen maar mogelijk is om tot een eeuwig leven te komen, zeggen wij dat het Jezus toebehoord om in Naam van God te spreken en te handelen, en al of niet mensen goed of af te keuren voor de toegang tot het Koninkrijk van Christus en tot het Koninkrijk van God binnen te gaan.

Tegenover een groot deel van de kerken in het christendom valt de keuze voor de godheid op. Bij de meerderheid vinden wij namelijk een aanbidding van een drie-eenheid, terwijl bij ons enkel plaats is voor de aanbidding van slechts één God, de Elohim Hashem Jehovah. Bij de Broeders in Christus wordt zeer veel aandacht geschonken aan de ongelofelijke daad van opoffering die Jezus gepleegd heeft. Voor ons staat het namelijk vast dat Jezus steeds de wil van God heeft gedaan en daarvoor zijn eigen wil opzij heeft geschoven. (Natuurlijk voor hen die zeggen dat Jezus God is heeft Jezus dan altijd zijn eigen wil gedaan en heeft hij zich niet moeten angstig voelen want God kan niet sterven en de mensen kunnen God niets aan doen, zo was Jezus verzekerd van te kunnen blijven leven tot in de eeuwigheid – als hij tenminste God zou geweest zijn.)

Die twee punten van geloof zijn de meest opvallende meningsverschillen, waar wij dan later ook in nog meerdere artikelen dieper zullen op ingaan.

+

Voorgaande

Geen plaats voor manipulatie in de Christadelphian familie

Het kenmerk van een echte Broeder in Christus

++

Lees ook

  1. Rond de Bijbel of Heilige Schrift
  2. Boek der boeken de Bijbel
  3. Bijbel
  4. Gospel of Evangelie – het Goede Nieuws
  5. Bestseller aller tijden
  6. Drie-Eenheid
  7. Heilige drievuldigheid of drie-eenheid
  8. Drie-eenheid – God de zoon of Zoon van God
  9. Christus Jezus: de zoon van God
  10. Wie, wat en hoe Christadelphians
  11. Broeders in Christus of Christadelphians – Wie zijn ze
  12. Broeders in Christus of Christadelphians – Waar staan zij voor

Door belgischebroedersinchristus

Genootschap van de Broeders en Zusters in Christus, of Christadelphians, in België.

1 reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s